Europejski
Nakaz Aresztowania stanowi istotne uproszczenie procedury ekstradycyjnej
pomiędzy państwami będącymi członkami Unii Europejskiej. W Polsce ENA
obowiązuje od chwili przystąpienia Polski do struktur unijnych (1 maja 2004
r.).
Tak jak w przypadku ekstradycji, także i tutaj istnieją
regulacje, których głównym celem jest zapewnienie poszanowania praw osoby, w
stosunku do której wydano Europejski Nakaz Aresztowania.
Różnice pomiędzy Europejskim Nakazem Aresztowania a Ekstradycją
Celem Europejskiego Nakazu Aresztowania jest to, aby zastąpił on
ekstradycję w relacjach pomiędzy Państwami członkowskimi UE. Jednak wyjątkowo w
relacjach pomiędzy państwami członkowskimi UE nadal może dojść do wydania osoby
na podstawie procedury ekstradycyjnej. Ekstradycję reguluje umowa
międzynarodowa na zasadzie wzajemności. Jednak większość państw nie dopuszcza
ekstradycji własnych obywateli. Z wnioskiem o ekstradycję występuje państwo,
jeżeli przestępstwo zostało dokonane na jego terytorium oraz kiedy popełnione
przestępstwo rozciąga swoje skutki na jego terytorium.
Zasadnicza różnica pomiędzy ENA a ekstradycją polega na
wyeliminowaniu czynnika politycznego w procesie wydawania osób na podstawie
europejskiego nakazu aresztowania. Ponadto ENA działa bezpośrednio pomiędzy
organami sądowymi państw członkowskich Unii Europejskiej. Europejski Nakaz
Aresztowania jest decyzją Sądu wydawaną przez państwo członkowskie UE, aby
doprowadzić do aresztowania i przekazania przez inne państwo członkowskie
osoby, której dotyczy wniosek w celu przeprowadzenia postępowania karnego lub
wykonania kary pozbawienia wolności.
Europejski Nakaz Aresztowania wydaje się w momencie podejrzenia,
że osoba ścigana za przestępstwo popełnione na terytorium danego państwa
przebywa na obszarze innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej. ENA może
zostać wydany wyłącznie w odniesieniu do osoby, która ma status podejrzanego w
postępowaniu przygotowawczym lub oskarżonego w postępowaniu sądowym, bądź też
została prawomocnie skazana i jest poszukiwana w celu umożliwienia wykonania
orzeczonej kary.
Kiedy zasada specjalności przestaje działać?
Zasada specjalności, czyli zasada ograniczonego ścigania,
stanowi o tym, że osoba przekazana na podstawie ENA może być sądzona po
sprowadzeniu do danego kraju wyłącznie za przestępstwa wymienione w treści
nakazu aresztowania. Dobry adwokat Wrocław przypomina, że wykluczona jest także
możliwość wykonania kary pozbawienia wolności orzeczonej wobec takiej osoby za
inne przestępstwa niż te, które stanowiły podstawę przekazania.
Tego rodzaju ochrona trwa przez 45 dni od prawomocnego
zakończenia danego postępowania. W tym terminie należy opuścić terytorium
państwa. Adwokat, który prowadzi sprawy karne zwraca uwagę, że przekroczenie
tego terminu, jak również jego dochowanie, a następnie powrót na terytorium
państwa skutkują wygaśnięciem ochrony wynikającej z zastrzeżeń dokonanych przez
państwo wydające.
Przewidziane są jednak pewne wyjątki od zasady specjalności.
Mianowicie ograniczenie wynikające z tej zasady nie obowiązuje, gdy organ
sądowy państwa wykonania ENA, który przekazał osobę ściganą, wyrazi zgodę na
ściganie lub wykonanie kary pozbawienia wolności. Adwokat Wrocław podkreśla, że
następuje to na wniosek Sądu właściwego do wydania nakazu, a w postępowaniu
przygotowawczym konieczny jest dodatkowy
wniosek prokuratora.
Drugim wyjątkiem jest sytuacja, gdy łącznie spełnione są dwa
warunki: osoba ścigana wyraziła zgodę na przekazanie i zrzekła się korzystania
z prawa wynikającego z zasady specjalności.
Adwokat Agnieszka Moszczyńska działa jako obrońca osób wobec
których został wydany Europejski Nakaz Aresztowania.
Dobry adwokat pomoże ustalić również zakres działania zasady
specjalności w konkretnej sprawie i
zweryfikować, jakie przestępstwa stanowiły podstawę przekazania w trybie
Europejskiego Nakazu Aresztowania. W tym celu adwokat musi przeanalizować
orzeczenie organu państwa obcego w przedmiocie wykonania ENA.
W kontekście zasady specjalności dobry adwokat pomoże ustalić
także, czy zasada ta nie będzie stanowiła przeszkody dla orzeczenia kary
łącznej obejmującej karę pozbawienia wolności, wymierzoną za przestępstwa inne
niż te, które stanowiły podstawę wydania na podstawie Europejskiego Nakazu
Aresztowania, a także czy może dojść do wykonania uprzednio orzeczonej kary
łącznej obejmującej takie kary.