Zmiany w prawie konsumenckim w styczniu 2021 r. – co się zmieni?

Zmiany w prawie konsumenckim w styczniu 2021 r. – co się zmieni?

Już w dniu 1 stycznia 2021 r. wejdą w życie zmiany w prawie konsumenckim. Istotą zmian jest to, że w niektórych sytuacjach przedsiębiorcy będą traktowani jak konsumenci.

Przedsiębiorca traktowany jak konsument? Kiedy nowe przepisy wejdą w życie?

Zgodnie  z ustawą z dnia 31.07. 2019r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia obciążeń regulacyjnych, która wprowadza do Kodeksu Cywilnego nowe regulacje dotyczące prawa konsumentów, miały one wejść w życie w czerwcu 2020 r. Jednak w związku z sytuacją epidemiologiczną termin ten został przesunięty na 1.01.2021 r.

Ochrona konsumencka dla przedsiębiorców

Zasadniczo nowe przepisy przyznają przedsiębiorcom pod pewnymi warunkami ochronę, do której wcześniej uprawnieni byli jedynie konsumenci. Chodzi o sytuację, gdy przedsiębiorca będący osobą fizyczną zawrze umowę w ramach działalności gospodarczej, np. kupi drukarkę z fakturą na swoją firmę, jednak zakup nie będzie miał charakteru zawodowego, ponieważ przedsiębiorca nie prowadzi działalności w zakresie usług ksero. Niestety, nie zawsze  kod PKD będzie decydował czy konkretna umowa jest związana z działalnością zawodową przedsiębiorcy. Zmiana jest zasadnicza, ponieważ dotychczas przedsiębiorca, który dokonywał czynności prawnych z innym przedsiębiorcą, co do zasady nie mógł korzystać z ochrony konsumenckiej. Obsługa prawna firm Wrocław, pozwoliła nam zauważyć, że wiele przedsiębiorców miało problemy z kwalifikowaniem zakupów dokonywanych przez przedsiębiorców.

Rozszerzona ochrona obejmuje możliwość odstąpienia od umowy zawartej na odległość w ciągu 14 dni od otrzymania zakupionego towaru, uprawnienie do reklamacji – sprzedawca będzie odpowiadał za wady tak jak przy rękojmi, przedsiębiorcy nie będą związani niedozwolonymi postawieniami umownymi. Innymi słowy brak indywidualnego uzgodnienia postanowienia umownego, kształtującego prawa i obowiązki przedsiębiorcy w sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami, rażąco naruszając jego interesy, będzie skutkował tym, że nie będą go wiązać.

Przedsiębiorcy, w szczególności prowadzący sklepy internetowe, będą musieli zastosować się do rozszerzonego obowiązku informacyjnego i dostosować do niego swoje regulaminy. Dobry adwokat , którego specjalizacja to obsługa prawna firm, doradzi w jaki sposób dostosować regulamin i jak wdrożyć nowe obowiązki. Chodzi o udzielenie określonych informacji przed dokonaniem sprzedaży na odległość. Sprzedawca musi poinformować o:  danych identyfikujących przedsiębiorstwo, podstawowych cechach towaru lub usługi, łącznej cenie lub wynagrodzeniu za świadczenie wraz z podatkami oraz opłacie związanej z dostarczeniem, usługami pocztowymi i innymi dodatkowymi kosztami, sposobie i terminie zapłaty, dostawy i spełnienia świadczenia, procedurze reklamacyjnej, warunkach, terminie odstąpienia od umowy oraz kosztach zwrotu rzeczy.