Już
w dniu 1 stycznia 2021 r. wejdą w życie zmiany w prawie konsumenckim. Istotą
zmian jest to, że w niektórych sytuacjach przedsiębiorcy będą traktowani jak
konsumenci.
Przedsiębiorca
traktowany jak konsument? Kiedy nowe przepisy wejdą w życie?
Zgodnie
z ustawą z dnia 31.07. 2019r. o zmianie niektórych ustaw w celu
ograniczenia obciążeń regulacyjnych, która wprowadza do Kodeksu Cywilnego nowe
regulacje dotyczące prawa konsumentów, miały one wejść w życie w czerwcu 2020
r. Jednak w związku z sytuacją epidemiologiczną termin ten został przesunięty
na 1.01.2021 r.
Ochrona konsumencka
dla przedsiębiorców
Zasadniczo
nowe przepisy przyznają przedsiębiorcom pod pewnymi warunkami ochronę, do
której wcześniej uprawnieni byli jedynie konsumenci. Chodzi o sytuację, gdy
przedsiębiorca będący osobą fizyczną zawrze umowę w ramach działalności
gospodarczej, np. kupi drukarkę z fakturą na swoją firmę, jednak zakup nie
będzie miał charakteru zawodowego, ponieważ przedsiębiorca nie prowadzi
działalności w zakresie usług ksero. Niestety, nie zawsze kod PKD będzie decydował czy konkretna umowa
jest związana z działalnością zawodową przedsiębiorcy. Zmiana jest zasadnicza,
ponieważ dotychczas przedsiębiorca, który dokonywał czynności prawnych z innym
przedsiębiorcą, co do zasady nie mógł korzystać z ochrony konsumenckiej. Obsługa
prawna firm Wrocław, pozwoliła nam zauważyć, że wiele przedsiębiorców miało
problemy z kwalifikowaniem zakupów dokonywanych przez przedsiębiorców.
Rozszerzona
ochrona obejmuje możliwość odstąpienia od umowy zawartej na odległość w ciągu
14 dni od otrzymania zakupionego towaru, uprawnienie do reklamacji – sprzedawca
będzie odpowiadał za wady tak jak przy rękojmi, przedsiębiorcy nie będą
związani niedozwolonymi postawieniami umownymi. Innymi słowy brak indywidualnego
uzgodnienia postanowienia umownego, kształtującego prawa i obowiązki
przedsiębiorcy w sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami, rażąco naruszając jego
interesy, będzie skutkował tym, że nie będą go wiązać.
Przedsiębiorcy,
w szczególności prowadzący sklepy internetowe, będą musieli zastosować się do rozszerzonego
obowiązku informacyjnego i dostosować do niego swoje regulaminy. Dobry adwokat
, którego specjalizacja to obsługa prawna firm, doradzi w jaki sposób
dostosować regulamin i jak wdrożyć nowe obowiązki. Chodzi o udzielenie określonych
informacji przed dokonaniem sprzedaży na odległość. Sprzedawca musi
poinformować o: danych identyfikujących
przedsiębiorstwo, podstawowych cechach towaru lub usługi, łącznej cenie lub
wynagrodzeniu za świadczenie wraz z podatkami oraz opłacie związanej z
dostarczeniem, usługami pocztowymi i innymi dodatkowymi kosztami, sposobie i
terminie zapłaty, dostawy i spełnienia świadczenia, procedurze reklamacyjnej, warunkach,
terminie odstąpienia od umowy oraz kosztach zwrotu rzeczy.